maandag 12 mei 2014

Un moto grande Brittanie

Wij hebben besloten om in Frankrijk een motorfiets te kopen. Geen Harley dit keer, maar een Royal Enfield. Een motorfiets die oorspronkelijk in Engeland gemaakt werd. En een niet geringe rol gespeeld heeft in de Tweede Wereldoorlog voor de Engelsen.
Er was zelfs een heel kleine Enfield die met de droppingen meegingen aan de parachute.
De productie werd door het verval van de Engelse motorindustrie stopgezet. India nam de productie over. Het concept bleef bestaan. Een bullit 500cc, één cilinder.
De motor werd wat gemoderniseerd, schijfrem voor, elektronische ontsteking, gasveren en elektronische inspuiting.
De proefrit die ik in Dijon maakte, liet zien dat het elektrische inspuiting was. Bij vertrek heb ik vergeefs gezocht naar de benzinekraan. Die was wel aanwezig bij de oude modellen, maar hier niet.
Als Nederlander in Frankrijk moet je voor zo een aankoop een afschrift van je elektriciteitsrekening kunnen overleggen. Dat bewijst dat je een woning in Frankrijk hebt.
Als het goed is, gaat de legergroene bullit eerdaags op de boot vanuit India naar Marseille.
Na de 14e juli halen wij hem op.
Heel veel zin in!

4 opmerkingen:

  1. Onlangs heb ik ook de gasveren van mijn motor vervangen. Deze waren verouderd waardoor de vering van mijn motor niet meer in orde was. Na de aanschaf van een gasveer is mijn motor weer geheel in orde!

    BeantwoordenVerwijderen